ديار ٩٢٥ قصه قصيره الجزء الثاني
..
…
قررت اميره وقتها ان لا تذهب للدار ثانيه
ومنذ هذا الوقت لم تذهب ياسمين ولا حتي اميره الي الدار
اختارت اميره الاختباء بعيداً عن الدار وترك البلده بأكملها والذهاب بعيداً عنها
اما ياسمين فلاحول لها ولا قوه
ظلت تائهه في الشوارع يومين لا تعرف اين هي واين تذهب ولكن الله لم ينساها ابداً من كثره المشي تعبت ياسمين فنامت علي الرصيف وهي جالسه
في صباح اليوم الثالث
هناك عربيه (BMW)تقودها إمرأه وجهها بشوش وعليه القبول رأت ياسمين نائمه علي حافه الرصيف قامت بالنزول من العربه
وإقتربت من ياسمين وأيقظتها
إستيقظت ياسمين مفزوعه وهي تقو ل
ضرب لا ضرب لا ونبي
أخذتها السيده التي تدعي (ميرفت)الي حُضنها بالرغم من الملابس المتسخه وقالت
اهدي يا حبيبتي ضرب ايه متخافيش
أخذتها الي السياره
وقالت لها
اسمك ايه؟
ردت ياسمين بكل براءه الاطفال قائله
اسمي ياسمين
قامت السيده بسؤالها سوأل اخر
انتي عمرك قد ايه ؟
تعجبت ياسمين من السوأل وقالت
معرفش
توقفت السياره عند محل ملابس للاطفال
واخذتها وإختارت لها من اجمل واروع الملابس ثم ذهبت بها الي المنزل
ياسمين الان غير مباليه بشئ ولكنها تشعر بالامان
قامت السيده ذو القلب الطيب والوجه البشوش بإحمام ياسمين وتليبسها الملابس الجديده وتسريح شعرها
ثم بعدها قامت بتجهيز الاكل
الامر غريب علي ياسمين
ولكن الغريب اكثر هو ان سميره احمد لم تلاحظ غياب ياسمين
كالعاده تجلس سميره احمد علي مكتبها بجانبها سبرتايه القهوه نادت علي سمر وقالت
ياسمر روحي هاتي بن عشان البن خلص
ردت سمر
حاضر من عيني
انصرفت سمر لتأتي بالبن بينما جلست سميره
تفكر كيف ستنفق مال التبرعات دون ان يسألها احد من اين لكي هذا؟
جاءت سمر بالبن وقالت
اتفضلي البن اهو
قالت سميره فين الباقي
سمر باقي ايه
سميره مش اميره اديتلك فلوس
سمر احم احم وعلي وجهها ظهرت ملامح الخوف ونطقت بكلمات متقاطعه
مهو مهو اميره مجتش ولا حتي البت ياسمين رجعت
سميره بكل قسوه احسن وفرت واحد
حل الصمت في المكان لمده دقيقه تقريباً
ثم قالت سمر
هتعملي ايه في المؤتمر اللي كمان يومين وهجوا يصوروا في الدار
سميره
اتصدقي كُنت ناسيه بس متقلقيش كُل حاجه متظبته وسهله خدي البنات ورتبوا كل حاجه زي كل مره في ايه مالك؟
انصرفت سمر وبقيت سميره لوحدها في المكتب
ذهبت سمر الي الفتايات اللذين من المفترض انهم يعتنون بالاطفال وجدتهم في الغرفه يستمعون الي الموسيقي ويرقصون
قالت سمر
كفايه رقص يلا ننضف ونلبس العيال اللبس النضيف عشان في ناس هتيجي وكده يلا قوموا
اخذت سمر الفتايات وذهبن للتنظيف
وبالفعل اخرجوا الملابس النظيفه ويقومون بحملهم للإستحمام
الدار اصبحت معقمه بعد مرور عده ساعات قليله وجاهزه لإستقبال الزوار وغيرهم
ذهبت سمر الي سميره
اطرقت الباب ومن ثم دخلت
سمر
كل حاجه بقت جاهزه
سميره تمام هاتي العصايه وتعالي ورايا
سمر تمام بس هنعمل بيها ايه
سميره تعالي ورايا وانتي تعرفي
اصتحبت سميره سمر حتي وصلت الي غرفه الاطفال وقالت
سكوت نضيفتوا اهو يا اوساخ
لم يرد أحد من الاطفال عليها خوفاً منها
في صباح اليوم التالي
ذهب الجد الي الدار وجلس مع سميره احمد في مكتبها وقال
انا عايز طفل عمره عشر سنين اتبناه
ردت سميره وقالت
وده عاوزه تتبناه ازاي مش شايف ان العمر عدي خلاص
صمت الجد وقال
انا عاوزه يونسني ويورث كل حاجه بعد موتي عشان انا مبقاش ليا حد
لم تكن تعلم سميره احمد ان هناك سر وراء تبني هذا الطفل ولكن سميره لا يهمها كل هذا كل ما يهمها هو المال
قالت
هتدفع كام
بتعجب قال
اللي انتي عايزاه
قالت
مئه جرام من الذهب
قال لها
في الصباح الباكر انشاء الله
سميره.انت لسه مشربتش القهوه بتاعتك
الجد.مش مهم مش مهم بكره بكره
وانصرف الجد الي منزله مسرعاً
#عبدالعظيم_رضا