منوعاتتوب ستوري

كتاب حتي اختلافَك مُختَلِف للكاتبة منار أحمد ابراهيم في معرض الكتاب 2022

يصدر كتاب حتي اختلافَك مُختَلِف للكاتبة منار أحمد ابراهيم في معرض الكتاب 2022 لهذا العام، والذي من المقرر إقامته حتى 7 فبراير.

منار أحمد ابراهيم

 

للكاتبة منار أحمد ابراهيم، ذوق رفيع وأسلوب راقي في الكتابة منذ نعومة أظافرها، فهي طالبه بالفرقه الثالثه لكليه اللغات والترجمه بجامعه بدر بالقاهره.

منار الفتاة العشرينية، تخوض تجربة يشيد بها كبار الكتاب في الوطن العربي فهي صاحبه كتاب التنميه الذاتيه : “حتي اختلافَك مُختَلِف”.

received 4734530266626899
كتاب حتي اختلافَك مُختَلِف للكاتبة منار أحمد ابراهيم

ويتميز الكتاب بسرد خواطر نفسيه تعمل علي تحسين معامله الناس لبعضهم وتشجيعهم علي التميز والاختلاف والثقه بنفسهم.

مقتبسات عن الكتاب: “ساعات مش بتبقا عارف اختلافك عن غيرك حاجه حلوه ولا وحشه بس ف اغلب الاوقات بنشوفها حاجه حلوه ودا لإننا بنبقى (نفسنا) بنبقا زي م احنا وعلي طبيعتنا اللي معظم الناس مش بيفهموها واوقات بنشوف اختلافنا حاجه وحشه عشان بتأذينا نفسيا وبتهلك روحنا مع ناس بتفهمنا غلط لمجرد اننا مختلفين عنهم بتصرفاتنا وردود افعالنا لا وكمان بيتزِعِل مننا من غير م يسألونا عن اي اسباب

بس المهم ..

خليك فاكر كويس ان اختلافك للي فاهمك قُرب وللي مش فاهمك غُربه

حافظ على اختلافك حتى لو خسرت العالم كله مقابل دا لانك لما تتنازل عن كونك مختلف هتخسر نفسك وتخسر العالم كله كمان لانك بقيت نسخه مكرره تاني من اللي حواليك

ف خليك انت المختلف المميز عن الكل

لان اعظم صراع ممكن يدخله الانسان هو صراعه مع العالم ومع نفسه عشان يحافظ على اختلافه وسط عالم مليان ناس متكرره ونسخ متعاده الاف المرات”

“حتي اختلافَك مُختَلِف”.

 

received 3275292822707215
كتاب حتي اختلافَك مُختَلِف للكاتبة منار أحمد ابراهيم

received 506340480819227

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى